Pevná linka žije

CETIN přichází s novou strategií. Chce o sobě začít dávat co nejvíce vědět. Aby přitáhl domácnosti zpět k internetu na pevných linkách. 

V Česku není moc šéfů, kteří vedou firmu s dvacetimiliardovým obratem, ziskovostí kolem dvou miliard a přitom sedí v kanceláři z konce 70. let a ze stropu jim kape voda z klimatizace. Velmi pravděpodobně je pouze jeden. Jmenuje se Petr Slováček a zase mu to tolik nevadí. Zaprvé je tady téměř doma, pracoval zde 15 z posledních 27 let své kariéry, a zadruhé mu vždy šlo více o výkon a techniku než o image. Tak trochu jako firmě, kterou poslední tři roky vede. Jenže to se má teď změnit. „Začínáme více budovat své jméno. A to především směrem k domácnostem a retailovým zákazníkům. Chceme jim začít více ukazovat, co všechno umíme,“ říká Petr Slováček, který do aktuálního, žižkovského sídla společnosti CETIN vstoupil poprvé v roce 1989 a od té doby pro telekomunikační linky „Telecomu“, ať už se firma jmenovala jakkoli, pracovat nepřestal.

Jak ale říká, společnost se tak dramaticky proměňovala, že od konce 80. let dělal vlastně ve čtyřech různých firmách. Pod státem, pod Nizozemci, pod Španěly a teď pod Petrem Kellnerem. Poslední velký skok předvedla firma v létě 2015, kdy ji skupina PPF nejbohatšího Čecha vydělila z operátora O2 Czech Republic, jehož získala od španělské Telefóniky, a udělala z ní čistě infrastrukturního poskytovatele telekomunikačních služeb. Nejen pro O2, ale ideálně pro co nejvíce dalších zákazníků, včetně konkurence O2. S novým názvem CETIN se tak vlastník a provozovatel největší tuzemské telekomunikační sítě, pod niž patří jak mobilní sítě, tak 20 milionů kilometrů metalických kabelů a 38 tisíc kilometrů optických vláken, vzdal také maloobchodu. Ten zůstal v O2.

Jak je tedy možné, že chce teď oslovovat koncové zákazníky? „Naše strategie spočívá v tom, že se chceme posouvat do oblasti, v níž můžeme dát informace o našich službách koncovým uživatelům napřímo. Abychom u nich stimulovali poptávku, s níž se potom obrátí na své poskytovatele hlasových či datových služeb. Když to zjednoduším: my ukážeme, co všechno umíme, a oni si to koupí u svých operátorů,“ vysvětluje Petr Slováček nový přístup, který se bude týkat především pevných linek, a tedy internetu. Reklamní doping tak teoreticky dostanou všechny firmy, které od CETINu nakupují služby, jež pak přeprodávají svým koncovým zákazníkům. To znamená nejen O2, ale také hodně menších poskytovatelů datových služeb „po drátu“, kde je situace na trhu na rozdíl od mobilního volání podstatně roztříštěnější. CETIN se tak nově chystá například převléct do firemních barev a svého loga takzvané DSLAM, což jsou dnes šedivé krabice na ulicích, které zrychlují připojení k internetu, zároveň na podzim zvětšil kampaň na sociálních sítích a propagaci webu Zrychlujemecesko.cz. Na něm si každý podle adresy může najít, jakou rychlostí by se mohl připojit, a zároveň se dostane na nabídku všech operátorů, kteří služby od CETINu nakupují, a s nimiž tedy může uzavřít smlouvu. Další propagační kroky vyhodnotí podle reakce trhu. „Cílem je lidem říci, že internet na pevných linkách zrychluje a že by se měli podívat na to, zda nemohou dostat lepší a rychlejší nabídku, než byla třeba před dvěma třemi lety,“ dodává Slováček s tím, že letos už optické kabely ve spojení s moderními DSLAM umožnily zvýšit nabídku nejrychlejšího připojení pro domácnosti na 250 Mb/s a plán je dostat se v příštím roce až na 1 Gb za sekundu.

CETIN tak chce povzbudit trh domácností, aby se vrátil k používání pevných linek pro připojení k internetu či od nich alespoň neodcházel. Podle lidí z trhu v této oblasti totiž firma především pod vedením španělské Telefóniky hodně zaspala. Od doby z poloviny 90. let, kdy každý, kdo se chtěl připojit k síti, musel rozjet vytáčení na svém pevném telefonu (a na několik hodin si tak zablokoval linku i pro hovory) a firma měla prakticky monopol, nastoupili další hráči, kteří jí začali domácnosti rozebírat pod rukama. Ať už přes wifipřipojení „vzduchem“, přes kabely jako UPC nebo později přes optická vlákna. Podle některých odhadů je teď proto polovina domácností připojena k internetu jiným způsobem než po linkách, které vlastní CETIN.

Z výroční zprávy jeho hlavního odběratele O2 vyplývá, že například mezi lety 2015 a 2016 došlo k poklesu zákazníků pevných linek s technologií xDSL (což je dnes internet) zhruba o tři procenta na 769 tisíc. Před pěti lety bylo těchto maloobchodních linek pod O2 ještě 810 tisíc. Podle CETINu je pokles pomalejší, zhruba 1,5 procenta mezi lety 2015 a 2016.

Zároveň se ale rozjíždějí další důležité technologie. „Ve světě v současnosti probíhají dva megatrendy v telekomunikacích. Jednak testování a postupný komerční přechod na rychlejší technologie 5G a zadruhé přechod u takzvané poslední míle z fixního připojení tam, kde je příliš pomalé nebo drahé, na rychlejší bezdrátové (mobilní) připojení pomocí technologie LTE,“ říká hlavní analytik makléřské společnosti BHS Martin Vlček. Podle něj hlavní obchodní partneři CETINu, O2 a T-Mobile, začali v posledních měsících více nabízet rychlejší připojení formou bezdrátové mobilní technologie LTE v oblastech, kde současné drátové připojení pomocí měděných kabelů neumožňuje vyšší přenosové rychlosti než zhruba 8 Mb/s. Naproti tomu mobilní připojení LTE umožňuje rychlost 20 až 100 megabitů. „Řada zákazníků s pomalým internetem, který neposkytuje dostatečnou propustnost ke sledování televize či streamování videa ve vysokém rozlišení a zároveň používání běžného internetu, začala proto migrovat k těmto nově nabízeným mobilním řešením, čímž CETIN v pevných linkách ztrácí,“ doplňuje Vlček. „Pevné linky mají svou velkou úlohu na trhu a nevěřím, že budou významně nahrazeny jinými zdroji. Je to dané fyzikou, není to věc marketingu. Jiná řešení jsou podstatně náchylnější na sdílení, kapacitu a nakonec třeba i na vlivy počasí,“ říká Petr Slováček, jenž zároveň s úsměvem připouští, že se nakonec dá každé, i sebelepší připojení doma „zničit“ špatně nastavenou nebo pomalou wi-fi. Aby mohl svým slovům o rychlosti a kvalitě pevného připojení dostát, CETIN mohutně investuje. Aktuálně je zhruba v polovině investičního období, na jehož konci má být po celém Česku rozeseto zhruba 8000 nových stanic DSLAM, z nichž každá je napojena na optické vlákno. Z těchto stanic se potom po běžných metalických drátech rozvádí připojení do domácností. Podle toho, jak je konečný zákazník od nich blízko či daleko, lze také garantovat rychlost internetu.

„Náš plán je modernizovat celé Česko. Část metalických kabelů měníme za optické, byť samozřejmě nemůžeme kopat každý dům a všude by to nedávalo smysl. Díky nejmodernějším stanicím DSLAM ale zrychlujeme i poslední část linky do domácností, která vede ještě po starých drátech. Je to vlastně zázrak techniky. Vím, jak to funguje, ale stejně je neuvěřitelné, že dráty, které byly určené pro přenos telefonního hovoru, dnes dokážou streamovat video,“ dodává Slováček. PPF nastavila pro CETIN sedmiletý investiční horizont a rozpočet 22 miliard korun. Téměř tři roky už uběhly a z peněz je proinvestována zhruba třetina. Úměrně tomu roste počet „zrychlujících“ zařízení DSLAM, jichž každý den přibude osm nových a aktuálně jich je 2800. Do roku 2022 by se číslo mělo zastavit na osmi tisících s pokrytím většiny domácností. Úměrně tomu by měla stoupat i průměrná rychlost připojení, což by mělo stačit i na vládní strategii „Digitální Česko“, podle níž by do dvou let měli všichni obyvatelé dosáhnout alespoň na přenos 30 Mb/s. 

Podle informací Forbesu navíc PPF v poslední době zesílila svou snahu o získání podílu ve firmě ČD Telematika, které patří páteřní síť 3500 kilometrů optických kabelů. Nutno doplnit, že v sumě 22 miliard korun jsou samozřejmě také další investice firmy, a to především do dokončení mobilní sítě 4G/ LTE. Investice vztažené k výnosům jsou letos v CETINu mírně nad 15 procenty ročně, v době Telefóniky byly jen kolem 10 procent. „Z tohoto pohledu je výhoda být v PPF. Skupina rozpoznává, že infrastruktura potřebuje velké investice s delší návratností. Za Telefóniky byly dlouhodobé investice do určité míry omezené,“ říká šéf CETINu, jenž studoval telekomunikace na ČVUT a svému docentovi vyučujícímu analogové ústředny musel slíbit, že se oborem nikdy živit nebude, protože je nedokázal nikdy správně navrhnout. „Vzal mě na milost až za pár let, když viděl první digitální ústřednu,“ směje se Slováček, jehož úkolem je kromě utrácení peněz za investice přinášet skupině PPF také stabilní zisky. Podle pololetní výroční zprávy CETIN letos zaznamenal za prvních šest měsíců výnosy ve výši 10,1 miliardy korun, ziskovost měřenou přes EBITDA 3,8 miliardy a čistý zisk 1,38 miliardy korun. Všechna tato čísla jsou prakticky totožná s výsledky za loňské první pololetí, jen čistý zisk zhruba o 100 milionů klesl. Mohou za to i kurzové rozdíly, protože firma zajišťuje kromě svého základního národního byznysu také takzvaný mezinárodní tranzit. Při něm zabezpečuje hlasové hovory pro zahraniční operátory. To jí sice navyšuje příjmy, ale zároveň se k tranzitu pojí jen velmi nízké marže. Pokud se tedy byznys CETINu o tento mezinárodní přesah očistí, je stále zřejmé, že jeho hlavním zákazníkem je společnost O2, která mu generuje přes 70 procent výnosů. Obě společnosti si už dva a půl roku od svého rozdělení dávají velký pozor, aby ani trochu nevzbudily podezření, že spolu přes majoritní vlastnictví obou ze strany PPF nějak kooperují, a CETIN má tak i veřejné ceníky pro všechny své odběratele. Důvodem rozdělení byla především možnost vyvázat O2 z regulace, která se pojí k provozování telekomunikační infrastruktury, čímž mobilní operátor získal větší prostor k obchodnímu manévrování a CETIN, nad nímž zůstala kontrola Českého telekomunikačního úřadu, může zase přehledněji plánovat svůj byznys a je připraven žádat o případné dotace na novou infrastrukturu.

Součástí byla nakonec i finanční stránka věci, protože pro samostatný infrastrukturní CETIN (atraktivní svou stabilitou) se loni podařilo získat investiční rating a vydat jeho dluhopisy téměř za 25 miliard korun. Ty slouží k refinancování dřívějšího úvěru, který firma využila k poskytnutí finanční asistence své mateřské PPF, jež z ní zase uhradila část kupní ceny za celý podíl v O2. Dluhopisy tak výrazně zlevnily financování nákupu celé „nerozdělené O2“ pro PPF.

„Je to možná těžké dokazovat navenek, ale náš vztah s O2 je jasně daný smlouvami a je to sice náš významný zákazník, ale přistupujeme k němu úplně stejně jako k ostatním,“ říká Petr Slováček, který rád dává k dobru historku o tom, jak se rozdělení obou firem finišovalo do poslední chvíle, a protože se závěrečný mítink protáhl až přes půlnoc rozhodného dne, kartička už ho v noci nepustila do garáží O2 pro auto. Už v nich neměl jako šéf CETINu co pohledávat.

Tím se vracíme k sídlu jím vedené firmy, jímž se místo Brumlovky stal opět Žižkov a Olšanská ulice. V kdysi největší telekomunikační budově v Evropě, otevřené v roce 1979, navíc se slavnou věží na střeše, začínal Slováček jako specialista inženýr. Pracoval v pátém patře v křídle B s výhledem na Olšanské hřbitovy (ale to je tady skoro každý výhled, jak dodává). Budovu dnešní CETIN ještě minimálně rok a půl neopustí, i když ji letos PPF prodala do rukou developerské skupiny Central Group Dušana Kunovského.

Tak dlouho totiž bude pravděpodobně trvat výstavba nového sídla v Office Parku Harfa, budovy Beethoven, kam by se 1500 specialistů telekomunikační firmy mělo přestěhovat. Zároveň to bude doba, kdy bude končit první investiční horizont pod skupinou PPF. Co by měl přinést? „Cílem je, abychom měli v pevné síti daleko větší penetraci vyšších rychlostí přístupu k internetu, abychom měli na pevné síti více zákazníků, a zároveň budeme spolupracovat s operátory na nových generacích mobilních sítí. Chci trhu ukázat, že naše investice mají smysl,“ říká Petr Slováček. A ještě nezapomene zdůraznit: „A chceme být víc vidět!“

Zdroj: MAŠEK Jaroslav. Pevná linka žije. Forbes Česko. Praha: NEWTON Media, a.s. 2017, 102.